Nye rammer til udstillingen

Ved Lysfesten 2026 kunne Ollerup Bunkermuseum præsentere nye rammer og udvidelser til museets udstilling.

Projektet er blevet muligt takket være støtte fra Svendborg Kommunes borgerbudget, hvor lokale foreninger kan søge midler til aktiviteter og udvikling i lokalområdet.

Gennem ansøgning via Projekt 5762 blev der bevilget 7.000 kr. til museet, som målrettet blev anvendt til nye rammer og formidling i udstillingen.

Modstandsdagen på Hvidkilde

Den 8. maj 2026 blev Modstandsdagen markeret med en særlig samling på Hvidkilde Slot, hvor deltagere samledes for at mindes befrielsen og ære modstandsbevægelsens indsats under Anden Verdenskrig.

I forbindelse med arrangementet blev der fremvist autentiske genstande fra Ollerupbunkerens udstilling, som gav de besøgende et unikt indblik i den lokale historie og modstandskampen på Sydfyn.

Dagen bød på både historisk formidling, fællesskab og refleksion over de begivenheder, der fortsat har stor betydning for Danmark i dag.

Se billeder fra dagen...

 

Lysfesten 4. Maj 2026

Den 4. maj 2026 blev befrielsesbudskabet markeret med en stemningsfuld lysfest ved Ollerupbunkeren.

Besøgende samledes for at mindes de historiske begivenheder den 4. maj 1945, hvor budskabet om Danmarks befrielse lød gennem radioen efter fem års besættelse. Med levende lys, fællesskab og historisk fortælling blev dagen en smuk markering af frihed, håb og taknemmelighed.

Området omkring bunkeren skabte en særlig atmosfære omkring den historiske bunker og mindede om de mørke år under besættelsen – men også om glæden ved friheden.

Arrangementet gav både lokale og besøgende mulighed for at samles om historien og holde mindet om modstandsbevægelsen og befrielsen levende for kommende generationer.

Se billeder her...

Cykelsti Svendborg – Ollerup

Prøv den nye cykelsti med den smukke cykelbro ud over Hvidkilde sø og besøg Ollerupbunkeren.

7. juni 2024 blev den nye cykelsti mellem Svendborg og Ollerup indviet.
Ca. 1000 mennesker var samlet ved Gymnastikhøjskolen; de fleste havde cykler med. Vejdirektoratet havde opfordret til, at man ved indvielsen cyklede strækningen Ollerup – Hvidkilde og retur.

Besøg af

Randbøl/Nørup menighedsråd

Efter store vanskeligheder i foråret med vand i Bunkeren, er vi nu klar til at modtage gæster.

Torsdag den 13. juni havde vi besøg af Randbøl/Nørup menighedsråd.

Deres sommerudflugt gik til Sydfyn, og de 70 interesserede og spørgelystne personer fik en orientering om Bunkeren og derefter en tur igennem den. 

Ollerupbunkeren har fået nyt informationsskilt foran bunkeren

Mere informativt og opdateret. Kilk her for at læse skiltet.

Informationsskilt foran bunkeren

Taler ved Lysfesten ved Ollerupbunkeren

Der inviteres til LYSFEST ved BUNKEREN I OLLERUP d. 4. MAJ kl. 20:00

Aftenens Program
Der tændes bål.

20.00 Velkommen ved Jørgen Jensen
Der fortælles lidt om Bunkerens arbejde gennem året.
Der fortælles om et  ”Emne fra udstillingen”

Fællessang: Det haver så nyeligen regnet

"Forræder"

"Forræder"

I tv udsendelsen fredag den 11. august var Bunkeren i TV 2 .
I foråret var der optagelse til TV 2 realityshow "Forræder" 
I afsnit tre, der blev vist fredag aften, var Bunkeren helt mørklagt. Fire deltagere skulle på korteste tid gå gennem den
hundrede meter totalt mørklagte Bunker.
Det var Mette Blomsterberg, der var hurtigst. Tine Götzsche  var næst hurtigst. 

Nye borde og bænke til Bunkeren

Nye borde og bænke til Bunkeren

Der har sommeren igennem været mange gæster, der har benyttet bordene ved Bunkeren.
På grund af råd i træet har vi måttet kassere det ene bord.
Bestyrelsen arbejder på at få to nye.