Beretninger
Angreb mod et godstog
Stenstrup Station den 1. oktober 1944
Mission "Day Ranger"
Allierede jagere angriber et godstog ved Stenstrup Station den 1. oktober 1944.
Den 1. oktober 1944, klokken er 14.00. Vi er på basen Coltishall i England. Fem P-51 Mustang jagere fra den polske 316 Squadron, er lige gået i luften under ledelse af den 27-årige F/Lt Tadeusz Karnkowski.
Missionen var en såkaldt ”Day Ranger” over dansk område.
Den 1. oktober 1944, klokken er 14.00. Vi er på basen Coltishall i England. Fem P-51 Mustang jagere fra den polske 316 Squadron, er lige gået i luften under ledelse af den 27-årige F/Lt Tadeusz Karnkowski.
Missionen var en såkaldt ”Day Ranger” over dansk område.
Uddykket U-båd
I farvandet omkring Langeland blev en uddykket tysk u-båd angrebet. Flere besætningsmedlemmer blev observeret falde i havet.
Maskinerne fortsatte over Langeland mod det nordøstlige Lolland. Efter en tur ned over Kiel hvor et skib blev angrebet, vendte maskinerne tilbage mod Danmark.
Tyske militære togtransporter havde længe været yndede mål, ulykkeligvis havde dette også forårsaget angreb på civile tog, hvorved danskere havde mistet livet. Men åbenbart havde F/Lt Karnkowski denne dag opdaget et godstog på banestrækningen imellem Odense–Svendborg.
Maskinerne fortsatte over Langeland mod det nordøstlige Lolland. Efter en tur ned over Kiel hvor et skib blev angrebet, vendte maskinerne tilbage mod Danmark.
Tyske militære togtransporter havde længe været yndede mål, ulykkeligvis havde dette også forårsaget angreb på civile tog, hvorved danskere havde mistet livet. Men åbenbart havde F/Lt Karnkowski denne dag opdaget et godstog på banestrækningen imellem Odense–Svendborg.
Stenstrup, klokken ca. 16:15
Godssærtog 2008 fra Sydfyenske Jernbaner havde netop forladt Stenstrup Station i retning mod Svendborg.
Da toget var nået ud for Pedersminde Teglværk, dykkede to flyvemaskiner pludselig ned over lokomotivet. Det ene fly afgav en maskingeværsalve i så lav højde, at projektilerne gik næsten vandret ind i lokomotivets stålsider.
Lokomotivfører Søren Eskesen og fyrbøder Cyril Sørensen sprang ud af førerhuset, men blev begge ramt af projektilerne. Eskesen blev ramt af et strejfskud i ansigtet. Værre gik det Sørensen, da han sprang til den side hvor angrebet kom fra. Han fik et skudsår i læggen samt et strejfskud i skulderen. Læge Johannes Spøhr og en samarit, kom til stede og foretog den nødvendige førstehjælp.
De to tilskadekomne blev af Falck bragt til videre behandling på Svendborg Sygehus.
Da toget var nået ud for Pedersminde Teglværk, dykkede to flyvemaskiner pludselig ned over lokomotivet. Det ene fly afgav en maskingeværsalve i så lav højde, at projektilerne gik næsten vandret ind i lokomotivets stålsider.
Lokomotivfører Søren Eskesen og fyrbøder Cyril Sørensen sprang ud af førerhuset, men blev begge ramt af projektilerne. Eskesen blev ramt af et strejfskud i ansigtet. Værre gik det Sørensen, da han sprang til den side hvor angrebet kom fra. Han fik et skudsår i læggen samt et strejfskud i skulderen. Læge Johannes Spøhr og en samarit, kom til stede og foretog den nødvendige førstehjælp.
De to tilskadekomne blev af Falck bragt til videre behandling på Svendborg Sygehus.
Her ses det uheldige lokomotiv SFB 33 i Ringe i året 1952.
Lokomotivet er det sidste eksisterende fra Sydfyenske Jernbaner.
Er for tiden ved at blive restaureret af Dansk Jernbane-Klub.
Lokomotivet er det sidste eksisterende fra Sydfyenske Jernbaner.
Er for tiden ved at blive restaureret af Dansk Jernbane-Klub.
Lokomotivet var ikke i stand til at fortsætte ved egen kraft, så et andet lokomotiv måtte rekvireres fra Svendborg. Det beskadigede lokomotiv SFB 33 og nogle af vognene blev derefter taget med til Svendborg.
Under angrebet var en fodboldkamp i gang på Stenstrup Sportsplads. Opskræmte tilskuere måtte søge dækning bag hegn og i grøfter, eller kaste sig fladt ned på jorden.
Spillet imellem Stenstrup og Svendborg blev dog genoptaget!
Under angrebet var en fodboldkamp i gang på Stenstrup Sportsplads. Opskræmte tilskuere måtte søge dækning bag hegn og i grøfter, eller kaste sig fladt ned på jorden.
Spillet imellem Stenstrup og Svendborg blev dog genoptaget!
Her ses den polske Flight Lieutenant Tadeusz Karnkowski, som ledede angrebet ved Stenstrup. Polen blev efter afslutningen af 2. verdenskrig indlemmet i østblokken, så han besluttede ikke at vende tilbage.
Kilder: 316 Sqn Operational Record Book (ORB), Fyens Tidende, Svendborg Avis. Tak til jernbanehistorikeren Lars Viinholt-Nielsen og flyhistorikeren Franek Grabowski for supplerende oplysninger og lån af billedmateriale.
Copyright Finn Buch, Denmark 2005
Copyright Finn Buch, Denmark 2005