Angreb mod et godstog
Allierede jagere angriber et godstog ved Stenstrup Station den 1. oktober 1944
Den 1. oktober 1944, klokken er 14.00. Vi er på basen Coltishall i England. Fem P-51 Mustang jagere fra
den polske 316 Squadron, er lige gået i luften under ledelse af den 27-årige F/Lt Tadeusz Karnkowski.
Missionen var en såkaldt ”Day Ranger” over dansk område.

Link til dokument

I farvandet omkring Langeland blev en uddykket
tysk u-båd angrebet. Flere besætningsmedlemmer blev
observeret falde i havet. Maskinerne fortsatte over
Langeland mod det nordøstlige Lolland. Efter en tur ned
over Kiel hvor et skib blev angrebet, vendte
maskinerne tilbage mod Danmark.
Tyske militære togtransporter havde længe været
yndede mål, ulykkeligvis havde dette også forårsaget
angreb på civile tog, hvorved danskere havde mistet
livet. Men åbenbart havde F/Lt Karnkowski denne dag
opdaget et godstog på banestrækningen imellem
Odense–Svendborg.
En polsk P-51 Mustang jager hjemme på basen Coltishall.
Stenstrup, klokken var omkring 16.15. Godssærtog 2008 fra Sydfyenske Jernbaner havde netop forladt
Stenstrup Station i retning mod Svendborg. Da toget var nået ud for Pedersminde Teglværk, dykkede to
flyvemaskiner pludselig ned over lokomotivet. Det ene fly afgav en maskingeværsalve i så lav højde, at
projektilerne gik næsten vandret ind i lokomotivets stålsider. Lokomotivfører Søren Eskesen og fyrbøder Cyril
Sørensen sprang ud af førerhuset, men blev begge ramt af projektilerne. Eskesen blev ramt af et strejfskud
i ansigtet. Værre gik det Sørensen, da han sprang til den side hvor angrebet kom fra. Han fik et skudsår i
læggen samt et strejfskud i skulderen. Læge Johannes Spøhr og en samarit, kom til stede og foretog den
nødvendige førstehjælp. De to tilskadekomne blev af Falck bragt til videre behandling på Svendborg
Sygehus. Lokomotivet var ikke i stand til at fortsætte ved egen kraft, så et andet lokomotiv måtte rekvireres
fra Svendborg. Det beskadigede lokomotiv SFB 33 og nogle af vognene blev derefter taget med til
Svendborg.

Under angrebet var en fodboldkamp i gang på Stenstrup Sportsplads. Opskræmte tilskuere måtte søge
dækning bag hegn og i grøfter, eller kaste sig fladt ned på jorden. Spillet imellem Stenstrup og Svendborg
blev dog genoptaget!
Til venstre ses det uheldige lokomotiv SFB 33 i Ringe i året 1952. Lokomotivet er det sidste eksisterende
fra Sydfyenske Jernbaner. Er for tiden ved at blive restaureret af Dansk Jernbane-Klub.
Til højre ses den polske Flight Lieutenant Tadeusz Karnkowski, som ledede angrebet ved Stenstrup.
Polen blev efter afslutningen af 2. verdenskrig indlemmet i østblokken, så han besluttede ikke at vende tilbage.
Kilder: 316 Sqn Operational Record Book (ORB), Fyens Tidende, Svendborg Avis. Tak til jernbanehistorikeren Lars Viinholt-Nielsen og
flyhistorikeren Franek Grabowski for supplerende oplysninger og lån af billedmateriale.
Copyright Finn Buch, Denmark 2005